Friday, November 13, 2009

Kolikon kääntöpuoli

Ei-niin-kovin-kevyt postaus perjantaiksi: asiaa luomu-vs.tavis-puuvillantuotannosta sekä farkkujen valmistuksesta.


Zaran jämäeriä myyvän Lefties-ketjun myymälä Barcelonassa

Me kuluttajat olemme paradoksaalisia olentoja ja kamppailemme usein monien ristiriitaisten halujen, toiveiden ja arvojen ristiaallokossa tehdessämme päivittäisiä valintojamme.

Houkuttelevat, kivannäköiset, usein myös kukkarolle sopivalta tuntuvat vaatteet miellyttävät esteettistä silmäämme ja tiedostavammallakin kuluttajalla voivat eettisyys-argumentit ja tietoisuus mahdollisista epäkohdista painua unohduksiin sinä pienenä epärationaalisena hetkenä, kun kivannäköinen ja halpa vaate huutelee kaupan hyllyltä. Toki myöskään korkea hinta ei automaattisesti takaa eettisyyttä - tilanne saattaa olla pikemminkin päinvastoin etenkin nk. "brändillä ratsastavien" merkkien kohdalla.

Maailma ei muutu hetkessä, eikä yksi ihminen voi muuttaa koko maailmaa. Silti valinnoilla on merkitystä ja niillä voi muuttaa asioita edes vähän. :)

2 comments:

  1. Tästähän kirjoitti Naomi Klein jo silloin 10 v sitten. Silloin Gap nostettiin ihan ykkösriistäjämerkiksi, mutta ei kai noissa muissakaan halpamerkeissä hurraamista ole. Ehkä kohu on jonkin verran vaikuttanut toimintatapoihin. Ja tosiaan se hintalappu ei välttämättä kerro eettisyydestä vielä mitään...

    ReplyDelete
  2. Joo, eihän tässä tosiaan mitään uutta auringon alla ole. :) Itse vaan olen huomannut että näistä itsestäänselvyyksistä täytyy itseään aina välillä muistutella, kun tosiaan niin moni (myös ei-rationaalinen) tekijä vaikuttaa ostopäätöksiimme ja esim. se ulkonäkö on usein niin tärkeä tekijä vaatteessa, että sen vuoksi voi joutua tekemään kompromisseja muiden aspektien suhteen :(


    Mulla on No Logon lukemisesta kulunut jo se kymmenen vuotta ja tässäkin ajassa on tietysti maailma ja moni asia muuttunut. Päällimmäisenä itselleni jäi silloin mieleen Gapin lisäksi esim. Nikestä ja Espritistä tosi negatiivinen mielikuva. :( Nikehän on tuon kohun jälkeen parantanut huimasti toimintaansa mutta ainakin omissa mielikuvissani se negatiivinen mielikuva elää tosi vahvana edelleen.

    Kallis tuote ei todellakaan ole automaattisesti eettinen, mutta siitä voidaan varmaan olla suht varmoja, että erityisen halpa tuote ei ainakaan todennäköisesti sitä kaikilta osin ole...

    ReplyDelete